Erkende kinderyoga opleiding Amsterdam | De Nieuwe Yogaschool
Schoolverlichting

Over Schoolverlichting

Onze kinderen zijn de toekomst, en die begint nu

Schoolverlichting, een initiatief van De Nieuwe Yogaschool, laat kinderen en jongeren de kracht van yoga, meditatie en mindfulness ervaren.
De opleiding Schoolverlichting bestaat uit een rijk aanbod van uiteenlopende modules, speciaal ontworpen voor het basisonderwijs en het voortgezetonderwijs.

We hopen dat Schoolverlichting een inspiratie mag zijn voor het onderwijs. Tenslotte begint het daar. De manier waarop onze kinderen worden gevormd, is bepalend voor de beslissingen die zij later zullen nemen. Als we kinderen en jongeren laten ervaren dat er een vorm van intelligentie is, inspiratie, die niets te maken heeft met hoeveel feiten je kunt onthouden en dat er een plek is van rust en stilte waar je altijd naartoe kunt gaan, dan bouwen we bewust aan een generatie die een mooiere wereld kan maken.

Belangrijke informatie

Duur: 6 dagen
Locatie: De Nieuwe Yogaschool Amsterdam
Data: Klik hier om de eerstvolgende startdata te bekijken
Lestijden: 10:30 - 17:30 - lestijden kunnen afwijken
Kosten: €790 excl. BTW - € 955,90 incl. BTW
Niveau: HBO werk- en denkniveau
Certificering: Het Nieuwe Yoganetwerk vanuit De Nieuwe Yogaschool

Schoolverlichting kinderen yoga

“Schoolverlichting is voor yogadocenten, leerkrachten en voor iedereen die kinderen graag wil helpen zich veilig te voelen en in hun kracht te zetten.”

ik wil mij inschrijven >

Het belang van Schoolverlichting

Binnen het onderwijs

Op veel scholen wordt door zowel kinderen als leraren stress en spanning ervaren. De klassen zijn vaak groot en het lesprogramma gestandaardiseerd. Aangezien we het schoolsysteem niet zomaar kunnen veranderen, is het van belang dat we balans aanbrengen door momenten van rust, ontspanning en stilte te bieden.

Yoga, meditatie en mindfulness zijn daartoe natuurlijk geweldige instrumenten, maar dienen te worden vertaald naar de belevingswereld van kinderen en jongeren. Wat wij zelf het belangrijkst vinden is kinderen en jongeren de ervaring geven dat er in jezelf een plek bestaat waar alles goed is. Een plek waar je altijd naartoe kunt als je de weg eenmaal kent. Natuurlijk is het belangrijk om na te denken over wat je later wil worden, om je voor te bereiden op je plek in de samenleving, maar het is minstens zo waardevol om contact te ervaren met je aangeboren intrinsieke wijsheid, intuïtie en creativiteit. Onze kinderen zijn de toekomst. En die toekomst begint nu.

Schoolverlichting informatiebijeenkomst

Kom naar de informatiebijeenkomst

En ontdek alles over Schoolverlichting

Ik wil hierbij zijn! >

Westerse wetenschap en oosterse wijsheid

voor het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs

Binnen de opleiding worden vanuit universele thema's theorie en praktijk voortdurend afgewisseld. De wetenschappelijke kennis en inzichten vanuit ontwikkelingspsychologie (4-16 jaar), pedagogiek en didactiek vormen samen met de oosterse wijsheid van yoga, meditatie en mindfulness het fundamnet van de opleiding.

De opleiding Schoolverlichting leert je om een half uur per week kinderen en jongeren te onderwijzen en de leerkracht te ondersteunen. In de modules voor het basisonderwijs leer je om stilte-oefeningen te doen in de klas, dicht bij de zintuigen te blijven en te ontdekken dat er in jezelf altijd een stille plek is waar je naartoe kunt gaan. Behalve een positieve invloed op prestaties van het kind zal het vooral van waarde zijn voor het algehele welzijn en een fijne en veilige sfeer in de groep bevorderen.

Binnen de modules voor het voortgezetonderwijs houden we ons bezig met het puberbrein en de sociaal emotionele ontwikkeling. Met de intentie om jongeren te begeleiden in zelfvertrouwen, zelfinzicht en zelfliefde.

Schoolverlichting Loesje Quote banner

“Zoek je het kind in jezelf, blijkt het buiten te spelen." – Loesje

Wat zit er in de opleiding Schoolverlichting?

Alles op een rijtje

• Een leerzame studie naar het authentieke leraarschap in jezelf
  • Hoorcolleges en inspiratiesessies
  • Praktijklessen 4-16 jaar
  • Persoonlijke ontwikkeling o.l.v. Johan Noorloos
  • De syllabus Schoolverlichting
  • Na afronding van de opleiding ontvang je een certificaat van deelname
  • Een waardevol groepsproces in een veilige omgeving
  • Aangesloten bij het Nieuwe Yoganetwerk

Review

“Volgens anderen geloofde ik alleen in sprookjes, maar Schoolverlichting laat zien dat liefde, stilte, bewegen en doorgeven op scholen wel bestaat. Ik voel heel veel dankbaarheid voor wat De Nieuwe Yogaschool op poten heeft gezet. Dank voor alle fijne, inspirerende, liefdevolle, enthousiaste docenten van Schoolverlichting!”

- Marijke van Langeraar -

Een kijkje op een basisschool

"Schoolverlichting kan een grote bijdrage leveren aan de veiligheid binnen de groep. Ze zijn goed zoals ze zijn en ze zijn perfect zoals ze zijn. De groep is alleen compleet als ieder kind daarbinnen een plek heeft." - Johan Noorloos

vinyasa yoga opleiding Johan Noorloos

Schoolverlichting vindt plaats in onze studio's

in hartje Amsterdam

Bekijk de foto's >
Stichting super chill

De Super Chill app

als ondersteuning in de klas

De druk op het onderwijs is vandaag de dag groot. Stichting Super Chill zet zich in voor het welzijn van kinderen. Met de klassikale app helpt de stichting kinderen en leerkrachten op uitdagende momenten op de schooldag. De Nieuwe Yogaschool heeft een grote bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de app Super Chill. Tijdens de training Schoolverlichting leer je hoe je oefeningen van de app gebruikt. De oefeningen, gebaseerd op mindfulness en yogatechnieken, helpen kinderen omgaan met stress en stimuleren sociaal-emotionele vaardigheden op een positieve manier. Deze app kan je nu al kosteloos downloaden in de App store.