De Nieuwe Yogaschool

Johan als leraar

Johan Noorloos, geboren in 1972 in Harlingen, bracht zijn jeugd door in het Friese havenstadje Harlingen. Na een studie economie in Groningen en een opleiding aan de Hogeschool voor de Kunsten in Kampen, vertrok hij op zijn 27ste naar Amsterdam. Daar volgde hij zijn eerste yogales. Het fysieke en mentale aspect van yoga en meditatie waren confronterend, grensverleggend en vooral: bevrijdend. Al gauw ontstond de behoefte om ervaringen en inzichten met anderen te delen. Diverse workshops en opleidingen volgden in binnen- en buitenland. Al gauw stroomden zijn lessen in Amsterdam vol.

In 2008 richtte hij samen met collega’s zijn opleidingsinstituut “YogaTeacher” op. In zes jaar tijd leidde hij honderden yogaleraren op die zich verspreidden over Nederland en daarbuiten. Ook verschenen er boeken van zijn hand over yoga. Zo schreef hij 'Vanuit stilte naar succes,' over hoe je als leider op een verantwoorde wijze omgaat met stress. Hiervoor verschenen ‘Hoe yoga je leven kan veranderen’, over Johan zijn persoonlijke zoektocht, en '12 Goeroes, 13 Ongelukken.' Naar aanleiding van zijn seminar en televisie format schreef hij daarnaast zijn boek ‘Het Inzicht.'

Het Inzicht beslaat een vijfstappenplan waarin Johan mensen motiveert en inspireert hun dromen waar te maken. Iets waarin Johan graag zelf voorop loopt.  “Als je zelf je dromen verwezenlijkt, inspireer je daarmee anderen hetzelfde te doen,” aldus Johan. Yoga en meditatie hebben een belangrijke rol in Johan zijn leven gespeeld en dat doen ze nog steeds. "Het is allemaal een oefening in bewustwording," zegt Johan. Hij laat zijn leerlingen bewust worden van hun kracht. "Je bent veel sterker dan je denkt," motiveert hij zijn leerlingen, “zowel fysiek als mentaal.”

In Johans lessen is de dynamiek tussen adem en beweging bepalend. Hij noemt dit "meditatie in beweging." De yogamat gebruikt hij in zijn lessen als metafoor voor het leven zelf. Zo worden zijn leerlingen voortdurend gewezen op het leren voelen van grenzen. Om deze te verleggen en de ruimte in te nemen die er voor iedereen is. In plaats van onbewust te reageren stimuleert hij zijn leerlingen om bewust in actie te komen. Wilskracht, gelijkmoedigheid en zelfcompassie zijn belangrijke pijlers in zijn werk. Voor op de yogamat zowel als in het leven van alledag.  “De mooiste asana”, zo zegt Johan, “is het leven zelf. De yogales begint pas écht wanneer je van de mat afstapt.”